Indspil din fortælling

Her deler folkene bag Storybox.dk deres erfaringer med at optage fortælling som lyd og video.

1. Først skal du overvinde mindst ni mentale modstande

Modstand nr. 1 Tro på at det kan lade sig gøre at begejstre publikum med din historie uafhængig af tid, sted og omstændigheder.

Modstand nr. 2 Øv dig i at finde hjertekontakt med det publikum, der faktisk sidder og venter på dig inde bag den lillebitte glaslinse.

Modstand nr. 3 Øv dig i at fortælle din historie uden publikums respons og opmuntrende bifald.

Modstand nr. 4 Øv dig i at fortælle lidt langsommere, lidt mere lavmælt og endnu mere fordybet i dine egne indre billeder og sanseindtryk.

Modstand nr. 5 Øv dig i at mime dine egne indre billeder samtidig med at du fortæller. Følg dine personer med øjnene, rør ved dem med hænderne, form deres omrids med armene, bevæg dig rundt om dem og vis følelser med kropsholdning og mimik – men gør det afdæmpet, eftersom kameraet mangefold forstærker hver eneste bevægelse.

Modstand nr. 6 Øv dig i at arbejde med kamera og mikrofon og lys og baggrund og i at tjekke skærmbillede og lyd, før du optager.

Modstand nr. 7 Begynd med det udstyr du har, f. eks. en god smartphone. Senere kan du udvide eller opgradere apparaturet.

Modstand nr. 8 Opbyg en scene derhjemme som du føler dig godt tilpas i, og tilsæt kamera, mikrofon og lys i en opstilling, som altid er klar, når du er det.

Modstand nr. 9 Indspil og evaluer. Om igen. Og om igen. Indtil du ser en version, hvor du tænker, nu er den lige ved at være der. Så ER den der. For du er altid selv dit mest kritiske publikum.


2. Anbefalet lys

Egen skrivebordslampe eller en ny fra IKEA, Tertial til 69 eller Forså til 129 udstyret med en almindelig LED pære med dagslys tone fra 2100 til 4000 Kelvin. Den avancerede hjemmescenograf kan lege med to eller tre lamper, så lyset kommer fra flere forskellige retninger og med forskellige lystoner – blå, gul og rød. Men basalt set er én lampe rigeligt.


3. Anbefalet scene

De fleste medieproduktioner indenfor film og tv forudsætter at tilhøreren frivilligt træder ind i medieproduktionens rum. Med bøger og lydproduktioner er sceneskiftet mere tvetydigt. I bogen kan vi meddigte og danne indre billeder selv (med mindre vi har set filmatiseringen!), og i lydmontagen og podcasten er der også som hovedregel luft til at danne indre billeder. Den eneste kunstform, som er helt fri for at kræve andet af tilhøreren end åbne sanser her og nu, er den mundtlige fortælling i et levende nu. Af samme grund sætter mange spørgsmålstegn ved, om den mundtlige fortælling overhovedet hører hjemme i moderne medier.

Vi mener, at den mundtlige fortælling har bud til mennesker, overalt hvor de end vender deres opmærksomhed, også i de moderne medier. Og vi mener, at vi har fundet en løsning på det rumlige dilemma. Løsningen er, at optage på en måde, hvor fortælleren “kommer ind i” tilhørerens rum.

Hvordan det?

Ved at fjerne alt det i rummet, som ikke er fortælleren og fortællingen.
Det kan gøres ved, enten ad filmteknisk vej, eller rent fysisk, at klæde rummet helt i sort. Det vil på skærmen se ud som om fortælleren befinder sig i det tomme rum, og det kan give en særdeles virkelighedsnær illusion af, at fortælleren kommer ind i tilhørerens rum.

På samme måde skal lydoptagelsen fjerne alt, som ikke er fortælling. Også det kan fikses teknisk med en kropsnær mikrofon, som filtrerer alle uvedkommende lyde og reflekser bort.

Det smukkeste og mest overbevisende resultat får du ved at tapetsere eller indpakke rummet i antirefleks bomuld eller kunststof, enten i ren sort, eller i mørk violet, som nemt kan “strammes op til” sort.

Vi har en tid – indrømmer vi med skyldfølelse – eksperimenteret med at optage fortællere i det rum, som de nu engang er til stede i, men hver eneste af den slags produktioner er bare blevet endnu en påmindelse om, at den slags unoder gør fortællingen og fortælleoplevlsen en bjørnetjeneste. Basta!

PS. Hvis du gerne vil vide, hvad der er galt med f. eks. en hvid baggrund, så er der ikke noget galt med baggrunden som sådan. Denne baggrund bliver bare en anledning for tilhørerens evigt rastløse sind til at opdigte forklaringer a la, nå, det er nok bare papir. Hvorfor vil de mon have det til at ligne en bogside? Og den slags små opmærksomhedsstjælende mønsterspørgsmål. Indsæt selv andre farver, og svaret vil være det samme.

Ergo est? Sort er det nye sort!


Du kan få mere inspiration til lys og sceneindretning her

Flere spørgsmål? Du kan ringe direkte til Storybox producer Carsten Legaard. No offence!


4. Anbefalet hardware

Logitech Brio 4K webcam – ca. 1100 kroner. Markedets absolut førende webcam med 4K Ultra HD opløsning, 5x digital zoom, Høj billedfrekvens, fremragende ydeevne ved svagt lys, HDR farvebalancering, og indbygget micro-mikrofon med overraskende god lyd indenfor optageradius på 60-120 centimeter.

Bordmikrofon Shure MV7 – ca. 1900 kroner. Sluttes direkte til pc via usb. Kan også sluttes til en mixer via XLR, hvis man har den slags udstyr. Den optagede lyd kan poleres med Shures berømte MOTIV app.

Bordmikrofon Rode Procaster  – ca. 1500 kroner. Specielt bygget til tale, ikke egnet til musik eller andet. Har den bedste støjreduktion, hvis en nabo skulle vælge at slå græs eller bygge hus, imens du i et anfald af inspiration er gået i optage mode.

Knaphuls mikrofon Sabinetek smartmike+ – ca. 1000 kroner. Skiller sig positivt ud på flere felter.  Sender til pc (eller smartphone) via Bluetooth. Sender problemfrit på op til ti meters afstand. Har en kropsnær og varm lyd og effektiv filtrering af omgivelsernes støj. Kan bruges både ude og hjemme. Et enkelt, men alvorligt minus skal nævnes: Mikrofonen arbejder fint sammen med producentens egen video-software, men desværre ikke med video-udstyr og -software fra de fleste andre producenter. Derfor er mikrofonen et mindre godt valg til videooptagelser, men til gengæld et rigtig godt valg til rene lydoptagelser.

Smartphones, i hvert fald de nyere af dem, optager overraskende god video og ditto lyd på op til et par meters afstand. Lyden kan komme endnu tættere på det perfekte, hvis din smartphone kobles med den før nævnte Bluetooth knaphulsmikrofon.


5. Anbefalet software

Hvis du optager igennem en windowsbaseret pc, anbefales gratissoftwaren OBS. Det er et helt lille tv-studie, hvormed du både kan optage og sende live over internettet.

Sådan et program findes også til mac-computere. Her hedder det eCamm og det er overhovedet ikke gratis. Det er tværtimod dyrt, lidt over 100 kroner pr. måned for den billigste version, men hvis du overvejer seriøst at blive video-podcaster eller webcaster, er programmet alle pengene værd.


6. Anbefalet placering i rummet

Dit kamera skal optage på rummets længste led, og det skal stå tæt på den bagvæg, som under andre omstændigheder ville være scenekanten mellem dig og  dit publikum. Du skal stå 1 meter fra kameraet, og der skal være mindst 2 meter, gerne længere, til bagvæggen. Lampen eller lamperne sidder på omtrent samme linje som kameraet og lyser imod dig. Som sagt er det vores klare anbefaling at du optager i et sort rum, men vi kan og vil naturligvis ikke forbyde dig at prøve andre løsninger.



7. anbefalet placering i billedet

Fortællerens øjenlinje skal skære den øverste af to tredjedels linjer i billedets vandrette flade. Der skal være en hånds afstand fra issen til billedets top, da det ellers vil føles som om fortælleren er spærret inde. Billedets bund skærer fortælleren af et sted midt på overkroppen, gerne lige under bryst eller brystben.

Se eksempler på korrekt placering i denne video fra eCamm