DERFOR DENNE UDFORDRING TIL DEN HJEMSENDTE LÆRER:
Online undervisning kan gøre dig til en bedre historiefortæller.
En godt fortalt historie kan give dig medvind næste gang du møder dine elever online
LYT HER
HVIS DU HELLERE VIL LÆSE:
Når du i morgen eller en af de kommende dage åbner for computeren og taler til dine elever, så start med at fortælle dem en lille, kort historie om dengang du var barn og var på deres alder. Fortæl om noget som var godt eller noget som var farligt. Noget, som du tror de ville kunne lide at høre.
Spekulerer ikke for meget, men tag bare en situation. Og når du har bestemt dig, så sætter du dig et sted for dig selv, og så prøver du at lade erindringsbilleder vokse frem inde i dit hoved. Man kan søge hjælp i fotoalbums eller i ting man har gemt.
Du kan også ringe og spørge din egen mor eller hvem der nu ved hvordan det var dengang.
Og når du har tænkt grundigt igennem i dine erindringer, så bestemmer du dig for hvordan din historie skal slutte. Hvad skete der til sidst i historien? Og når man fortæller historier, så kommer der jo altid flere historier. Men alle gode historier har
en slutning. Hvad skete til sidst? Og når du har det hele klar, så går du bare i gang med at fortælle historien, næste gang du har et publikum.
Dine elever!
På computeren, til hjemmeundervisning for hjemsendte, nødundervisning eller hvad de nu kalder det. Så fortæller du bare alt det, som du kan se og mærke derinde i din erindring. Og når der ikke er mere, så slutter du bare med den slutning, du allerede har valgt.
Og måske går du bare videre til dagens lektier eller dagens opgave? Det kunne også være, du fik lyst til at høre, hvad eleverne havde at fortælle efter din fortælling.
Det kunne også være at du havde lyst til at give dem en opgave omkring det der med at høre barndomshistorier og få andre til at fortælle barndomshistorier.
Så kan du finde flere ideer her på siden.